2024. FEBRUÁR 23.

Budapesti Illusztrációs Fesztivál 2023

Akikre nagyon büszkék vagyunk

Immáron 3. alkalommal került megrendezésre a Budapesti Illusztrációs Fesztivál, aminek díjazottjai és shortlistes kiállítói közt több KREA alumni hallgatót is köszönthettünk! A magyar illusztrációs szakma, a grafikusok világának egy szelete, alkotói, több mint 500 pályázó, több ezer pályamű, 220 kiállított alkotó anyaga és számos díj és különdíj, ösztöndíj. Itt remekeltek jelenlegi és alumni KREA hallgatóink, amihez nagy büszkeséggel és örömmel gratulálunk!

KREA alumni kiállítók a Budapesti Illusztrációs Fesztiválon:
Szuhai Cintia - Ösztöndíj nyertes -, Dusza Eszter, Radványi Mariann; Bíró Anna, Bölecz Lilla, Ligeti Anna, Laár Ambrus, Szép Tamás.

KREA hallgatók nem csak a fesztiválon jelentek meg, idén a MOME GROUND adott helyszínt és teret a Bogyólé pályázat válogatott pályaműveinek is, ahol szintén KREA alumni sikerrel büszkélkedhetünk:
Molnár Vanda - II. helyezett Bogyólé pályázat, Vylyan Pincészet -, Szakonyi Fanni, Murányi Dóra, Szuhai Cintia, Laár Ambrus.

A pályaművekből egy válogatott BEST OF BILLUFESZT anyagot november 30-ig megtekinthettek az Esernyős Galériában!

Dusza Eszter KREA Alumni hallgatónk gondolatai szakmáról, tapasztalatokról és "illusztrációkról"

Behance oldaladon nagyon színes portfólióval találkozik az odalátogató és Art directorként vagy megnevezve. Grafikusként milyen megnevezéssel hivatkozol magadra?
Régen frissítettem ezt a megnevezést, nem szívesen használom már. Inkább grafikus, illusztrátorként hivatkozok magamra. Álláshirdetésekben szembesültem vele, hogy Art Director néven sokszor olyan pozíciókat hirdetnek, amik nem azt takarják amit ez valóban jelent. Számomra átfogó gondolkodást feltételez, kitalálni valamit a nulláról, tudni és érteni a mögöttes célt és eszerint tervezni. Viszont azt látom, hogy Art Directornak nevezik sokszor azt is aki mások kreatívjait dolgozza fel, mutálja különféle felületekre és nem adnak teret az önálló kreativitásának. Ilyet is csinálok természetesen, de ezt nem nevezném art directori munkának.

Milyen típusú megkereséseid vannak, jelenleg freelancer vagy?
Nem csak freelancer vagyok. Jelenleg két bejelentett munkahelyem van és egyéni vállalkozásom, csinálok olyat is amit tilos – ingyen is dolgozok néha. Az egyik munkahelyemen csak illusztrálok, online megjelenő tankönyvek fejezeteihez rajzolok. Ezen kívül egy egyetemnek is a grafikusa vagyok, itt minden grafikai munka jöhet, kitalálni egy kampányt vagy készíteni egy kiadványt, tanulmányi anyagokat. Freelancerként nagyon sokféle munkám van; egy alternatív magániskolának dolgozok, egy vegán kantínnak, kozmetikumokhoz készítek csomagolásokat, most az egyik kedvenc munkám egy kisállat wellness csomagolás arculat, sok csomagolást készítek a Cafe Freinek is, a tapétáikat is én rajzolom. Terveztem borcímkét, pályaválasztási magazint, illusztráltam a Csodaceruza magazinban, és előző évben megjelent az első gyerekkönyv is, amit én rajzolhattam (Gülü és Lülü, Micsoda cirkusz, Baley Endre). Időről időre a WHO-val is dolgozom.

A Kinnarps Hungary számára tervezett booklet és illusztrációk, Celeni márka lookbook magazinja, arculattervek, logók, weboldalak mind-mind fent vannak a válogatásodban. Grafikusként hogyan nyúlsz egy megrendeléshez, mit takar ez a megnevezés pontosan és miben más mint, ha mondjuk brand designerként említenéd magad?
Nem szeretem a címkéket és nem is igazán látom a különbséget. Az én meglátásom az, hogy úgy tudok könnyen tervezni, ha látom a célt, tudom, hogy kinek szól amit csinálunk, mit akarunk elérni, mit akarunk üzenni. Szerintem mindkét titulus igényli a komplex látásmódot és rendszerben gondolkodást.

A diploma után melyik volt az első szívednek is kedves projekted?
Még a KREA-ba jártam, amikor elkezdtem a Cafe Freinek dolgozni. A magazinjukat terveztem át. Ez volt a legkedvesebb első projektem, de akkor még nem volt meg a diplomám. A diploma után a kávécsomagolásaikat terveztem újra és tapétákat rajzoltam, nagyon nagy élmény volt először látni a polcokon és a kávézókban a munkáimat.

Nézzetek szét Eszter instagram oldalán!

Még mondhatjuk, hogy a pályád elején tartasz? Vagy hívhatunk sikeres tervezőnek aki kellő tapasztalattal rendelkezik már?
A pályám elején tartok, ez biztos – pláne hogy remélem jó hosszú pálya lesz és sok van még hátra. Sikeres tervezőnek is tartom magam abból a szemszögből ahogy én látom a sikert. Azzal foglalkozok amit szeretek, nyomot hagyok. Az esetek nagy többségében a munka talál meg engem, és nem kell keresnem, egyik lehetőség hozza a másikat. Az hozzá tartozik, hogy én minden lehetőséget megragadtam az elején, nem érdekelt, hogy nem maradt szabadidőm, ez mára kicsit megváltozott, és megszabtam a határokat. A tapasztalat megint egy más kérdés, abból sincs elég, nem tudok mindent, nem is fogok soha mindent tudni, sokszor találkozok kihívásokkal amikor egy új dologba kezdek. De ez mozgat is és mindig tanulok valami újat.

Mi az amire emlékszel, hogy nehézség volt a KREA évek után friss diplomásként a pályakezdésnél?
Az első nyomdai leadásom egy magazin elkészítésénél. A nyomda egy oldalas listát küldött, hogy mit csináltam rosszul (nagyon segítőkészek voltak, de teljesen bepánikoltam). Általánosságban az elején a nyomdai leadásoktól stresszeltem a legtöbbet, mert ott már éles volt minden. Ha kinyomtatnak valamit több ezer példányban annak komoly anyagi tétje van. Egyszer el is rontottam egy leadást. Tanultam belőle, mert annyira furdalt a lelkiismeret, hogy kifizettem. Egy magazin szövegébe utólag kellett belenyúlnom, már elő volt készítve a nyomdának minden, és valamit elrontottam, mert ugyanaz a szöveg több oldalon megjelent.  A másik nehézség az, hogy hogyan árazzuk be magunkat. Én ebben azt követem, hogy attól függ ki a megrendelő. Az elején nagyon nehezemre esett pénzről tárgyalni. Ez valahol a kultúránkban is benne van. Elképesztően tudom értékelni, amikor egy álláshirdetésnél megadják a keretet.

Illusztrátor szakirányon végeztél a KREA-ban. A grafika ezen területe továbbra is szívednek legkedvesebb, vagy azóta már változott ez?
Igen, illusztrálni szeretek a legjobban. Ebben érzem magamat a legszabadabbnak. De szeretem ha van változatosság, és nem mindig csak rajzolnom kell.

Nézzetek szét Eszter Behance oldalán!

Mi a véleményed, ma Magyarországon van-e létjogosultsága annak, hogy valaki kizárólag illusztrátorként dolgozzon, mint tervező? Esetleg ennél összetettebb egy megrendelés, vagy lehet csak ezzel az egy területtel foglalkozni freelancerként?
Mivel nem próbáltam csak illusztrátorként dolgozni, ezért nem tudom biztosan, hogy ez itthon működhet-e egyáltalán, csak a szubjektív véleményemet tudom elmondani a témában, ami megcáfolható.Több dolog miatt nem próbáltam ki csak ezzel foglalkozni; 1. számomra nagyon fontos az egzisztenciális biztonság, hogy kiszámítható legyen a jövőm, a bevételem, és nem mertem belevágni abba, hogy csak illusztráljak, minden másra nemet mondjak. 2. sok olyan munkám van, ami nem csak illusztráció, amikre nem is akarnék nemet mondani, mert meg akarom csinálni és látni akarom, ahogy életre kel és elkezd működni. Úgy nem is dolgoznék, hogy csak illusztrálok és a grafikai munka más részét nem én készíteném el. Az megint egy más kérdés amikor együtt dolgozok valakivel és közösen találjuk ki az arculatot. Vannak olyan pillanataim, amikor gondolkodom rajta, hogy feladok minden mást és csak illusztrálni fogok – főleg miután pozitív visszajelzést kapok a munkámmal kapcsolatban. Van a fejemben egy stratégia, hogy hogyan állnék hozzá, de nem volt még bátorságom megtenni. Az biztos, hogy nem csak a magyarországi piac felé nyitnék.

Milyen munkáid vannak most folyamatban, ami nem titok mesélnél róluk?
Jelenleg az állandóan zajló fent említett munkáim mellett egy alkoholos ital csomagolásán dolgozok, egy külföldi egészségügyi kampány arculatot készítek, és egy pályázatra rajzolok. A közeljövőben pedig megjelenik egy új fémdobozos kávécsomagolás sorozat, ez még nincs a polcokon, de nagyon várom, mert szerettem rajta dolgozni.

További információk
szakunkról