A Műegyetem hallgatójaként, a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban dolgoztam, ahol lehetőségem volt a Bölcsészettudományi karon Művészettörténetet tanulni. 4. évfolyamos hallgatóként kerestek meg, hogy az akkor még Iparművészeti Főiskolán legyek demonstrátor, majd 1985-től elkezdtem tanítani kisebb nagyobb megszakításokkal a mostani MOME-n, 1990-től pedig folyamatosan oktattam a Műegyetemen, valamint a KREA-hoz hasonló felnőttképző intézményekben. Volt szerencsém óraadóként az ELTE-n, és az SZFE-n is tanítani.
Legutóbbi projektem A kis magyar snassz és neociki könyvem megjelenése volt, amelyben a hosszú évek alatt gyűjtött, és számos helyen nagysikerű előadások keretein belül levetített, építészeti furcsaságok, formai variálmányok és buherált részletek jelentek meg. A Tölgyfa Galériából induló előadásaim, az Iparművészeti Főiskolán tartott szabad kurzus keretein belül lassanként vizuális stand up előadássá változtak. Volt snassz és/vagy neociki előadás többek között a szentendrei Dalmát pincében, a Diákszigeten, Hócipő estéken, a Művészetek völgyében, a Krea fesztiválon, Puskin moziban, különböző konferenciákon, a Giccs és Kultusz című kiállítás kísérő rendezvényeként, az egykori Szárszói Találkozókon, a Café Godot stand up estjein. Az előadásokat, ahogy mondani szokták, általában elég nagy érdeklődés kísérte.
Nagyon imponál, hogy vannak még emberek, akik energiát, időt és anyagi ráfordítást nem kímélve képezni akarják magukat, illetve az, hogy lehetőség van közeli és interaktív kapcsolatot kiépíteni a hallgatókkal. Szeretem, hogy a KREA képzési profilja és színvonalával a főiskolák és egyetemek színvonalával megegyező, ahol a kiemelkedő diákok építész-és művészettörténetni tudása semmiben nem különbözik az ország többi felnőttoktatási intézményében tanulókétól. Ugyanazt, ugyanolyan színvonalon tudom a KREA-n tanítani, mint az ország főiskoláin és egyetemein.
Tanítani jó! Mert fiatalok között lehet az ember, mert a tanítás egyfajta gondolatátadás, ahol a gondolatot meg kell tudni formálni, és ezáltal szűntelen interakciót hozunk létre saját magunkkal, ami folyamatos önreflexiót kíván. Ez pallérozza az elmét és tisztábbá érleli a gondolatokat. Átadni így konkrétan nem szeretnék semmit, de minden tanítás példa abban, hogy miről beszél valaki, és hogyan teszi ezt. Hogyan igyekszik felhívni a figyelmet arra, hogy a tudást a hallgatóság saját kútfőből, kritikusan és reflexíven igyekezzenk elsajátítani, és annyit vegyen ki és hasznosítson belőle, amennyit csak szeretne.
Vilém Flusser: A design szóról való esszéjét javaslom elolvasni mindenkinek, amiből az alábbi gondolatot idézném:
„…a design ott rejtőzik minden kultúra mögött, s arra hivatott, hogy belőlünk, természeti meghatározottságú emlősállatokból, furfangos módon szabad művészeket teremtsen… A design szó a mindennapi nyelvhasználatban azért nyerhette el jelenlegi rangját, mert elkezdett bennünk tudatosodni, hogy embernek lenni egyenlő a természettel szembeni designnal...
…elkezdett bennünk tudatosodni: minden kultúra, csalás, mi pedig becsapott csalók vagyunk és a kultúrában mindenféle elköteleződésünk önámításba torkollik. Igaz ugyan, hogy a művészet és a technika közötti szakadék áthidalása után egy horizont nyílt, ahol mind tökéletesebben designolhatunk, képesek vagyunk mindinkább megszabadulni kötöttségeinktől, s egyre művibben (szebben) élhetünk.
Ha egy designer annak tudatában teszi a dolgát és sikeres, hogy közben tudja magáról, hogy egy paradox helyzetben van, és a csaló attitűd, a mesterkéltség és műviség minden kultúra alapja, és valójában semmi köze az igazi értékekhez, akkor a rendben van.
Legyél tisztában önmagaddal, a képességeiddel és maradj önreflexív! Akkor nem lesz probléma!