2024. DECEMBER 2.

Vörös Botond tervezőgrafikus gondolatai a KREATÍV által díjazott pályaművek kapcsán

Vörös Botond KREA oktatónk diplomakonzulensként és saját projektjeivel is elismerésben részesült

Korábban már beszámoltunk róla, hogy Smátrola Gréta alumni hallgatónk diplomamunkájával elnyerte az egyik legrangosabb elismerést, hiszen a FUGA - Budapesti Építészeti Központ számára készítettdiplomamunkája, a KREATÍV nagyarculat kategóriában BLUE díjazott lett. Most Vörös Botond tervezőgrafikus, KREA oktató és a nyertes diplomamunka konzulense nyilatkozott nekünk a nívós szakmai díjakról, hiszen nem csak tanítványa, hanem ő maga is díjazott több pályamunkájával.

Nevezés: Mini útmutató: Budapest fürdői; Nevező: Vörös Botond; Megbízó: HAMU és GYÉMÁNT Kft.; Alkotó(k): Vörös Botond; Eredmény: BLUE
Te magad is díjazott voltál az RGP PRO kategóriában, két munkádat is elismerték:
Nevezés: Mini útmutató: Budapest fürdői; Nevező: Vörös Botond; Megbízó: HAMU és GYÉMÁNT Kft.; Alkotó(k): Vörös Botond; Eredmény: BLUE
Nevezés: Women changing the game; Nevező: Vörös Botond; Megbízó: ELLE Magyarország; Alkotó(k): Vörös Botond; Eredmény: GREEN
Mit jelent számodra ez a szakmai elismerés, ami a Kreatív designversenye?

"Minden olyan szakmai kezdeményezést fontosnak tartok, amivel erősíthető a hazai alkotók megjelenése és a szakmai diskurzus elősegítése. Külön öröm, ha egy ilyen neves zsűri díjjal méltatja a munkámat, ezáltal megteremtve a lehetőségét annak, hogy új emberekhez, közönséghez jussanak el azok."

Hogyan emlékszel vissza Gréta diplomamunkájának indulására? Milyen volt az első benyomásod a koncepciókról, amiket vitt neked a konzultációkra?

"A félelemre és reszketésre emlékszem. :) Persze csak viccelek, de azt nagyon fontosnak tartottam az indulásnál, hogy Gréta pontosan tisztában legyen azzal, hogy egy ilyen mértékű feladat milyen elköteleződéssel és munkával jár, milyen ütemterv mentén teljesíthető. Miután ez megalapozott egy érezhető nyugodtságot, úgy könnyebb volt a koncepciókra és kutatásra fókuszálni. Azt gondolom Grétának ez a rész amúgy is erőssége, így az első körös konzultációk a rendkívül izgalmas irányok és inspiráló ötletek megvitatásával telhettek már. Az alapok definiálása számomra az egyik legfontosabb fázisa a tervezésnek, ebben szerencsére Gréta végig partner volt, és a maximalizmusa nem hagyta nyugodni, míg minden a helyére nem került."

Mi volt a legizgalmasabb kihívás számodra konzulensként ebben a projektben a közös munka során?

"Ráhangolódni egy másik alkotó ember kreatív folyamatára és elkapni azt a ritmust, hogy mikor érdemes hagyni a hallgatót szárnyalni, adott esetben a saját levében főni, aztán konzulensként mikor jön el az a pillanat, amikor kérdésekkel, felvetésekkel, nézőpont váltással tovább kell lendíteni egy-egy fázis során. Fontos, hogy a kialakult dinamika organikus flow élményt adjon és ne egymással szembenő görbék feszülését."

Hogyan segítetted Grétát a végleges, kiválasztott irány kidolgozásában és a megvalósítás során?

"Igyekeztem egy tiszta és transzparens víziót felvázolni a kiválasztott irány kapcsán, hogy tapasztalataim szerint mit és milyen ütemben kellene érintenie a diplomamunkának. Ezeket a heti konzultációkon mindig visszamértük és pontosan láttuk hol tartunk a folyamat közben. Gréta szorgalmának köszönhetően mindig előrébb jártunk, így maradt idő arra, hogy a téma mélyebb rétegeit is kibontsa és kísérletezzen a kivitelezéssel kapcsolatban."

Szakmai szempontból a munka mely részei különösen erősek vagy innovatívak?

"Alapvetően úgy érzem nem egy kiemelt elemétől lett ennyire erős a munka, hanem a belefektetett rengeteg időtől, gondolkodástól, tévutakból levont tanulságoktól és nem utolsó sorban Gréta személyétől. Ha valaki ennyire érzékenyen, rendkívül tehetséges szemmel, alapossággal és jó arányérzékkel áll egy ilyen kihíváshoz, akkor ott újszerű, friss munka születik, a tervezőgrafika hagyományait elegánsan hasznosítva és néhol szemtelenül felrúgva erős, inspiráló vizuális rendszer alakul ki."

Hogyan valósult meg a Fuga arculatának és Gréta tervezői stílusának találkozása? Egyáltalán lehet-e „tervezői stílusról beszélni egy diplomamunka kapcsán?

"Személy szerint abban hiszek, hogy egy jó alkotónak nem tervezői stílusa van, hanem affinitása a konceptualitásra, rendszerszintű gondolkodásra és alapos kutatómunkára. Szerintem így érvényesülhet leginkább egy tervező a kreatív folyamat közben, máskülönben nem tud megfelelő választ adni a különböző projektek során felvetődő vizuális kérdésekre. Láthatjuk Gréta személyét feltűnni a Fuga arculata mögött, de nem akarja túlharsogni azt, így előtérbe kerül az intézmény szellemisége egy tehetséges alkotó kezei által. Más fénytörésben, de ebben az esetben is igaz a szállóige: A stílus maga az ember. :)"

Mit jelent számodra konzulensként, hogy Gréta munkája BLUE díjat nyert TALENT diák kategóriában?

"Számomra azt jelenti, hogy az egyénként és közösen meghozott döntések halmaza olyan végeredményt teremtett, ami a szakmai zsűri számára is tartalmaz értéket, megalapozott, látható benne a logika, tiszták a miértek és vizuálisan is elég izgalmas."

Mi a legfontosabb, amit egy jó konzulens-diák együttműködéshez elengedhetetlennek tartasz?

"Sok apró összetevő épít egy ilyen együttműködést, de nekem talán a legfontosabb a bizalom. Bizalom a hallgató részéről, hogy elhiszi a konzulens elég felkészült ahhoz szakmailag, hogy támogassa végig és elfogadja az észrevételeket. Lényeges az oktató részéről is, hogy bízni tudjon a másik félben, aki megtesz majd mindent annak érdekében, hogy egy ilyen volumenű feladat végig motiváltan és produktívan kísérhető legyen."

Nézzétek meg Vörös Botond munkáit weboldalán!

Nevezés: Women changing the game; Nevező: Vörös Botond; Megbízó: ELLE Magyarország; Alkotó(k): Vörös Botond; Eredmény: GREEN

További információk
szakunkról

icon jobbrafel nyíl